Poradnik Rodziców

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka

„W Warszawie funkcjonuje 36 zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, które tworzą miejski zintegrowany system pomocy małemu niepełnosprawnemu dziecku i jego rodzinie.

 

Celem wczesnego wspomagania jest pobudzanie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do pójścia do szkoły, a podstawą przyjęcia dziecka do zespołu wczesnego wspomagania jest opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, którą od 1 lutego 2017 r. wydają wyłącznie zespoły opiniujące w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych. Z pytaniami o szczegóły dotyczącymi pracy z dzieckiem i rodziną należy zwracać się do koordynatorów w poszczególnych zespołach wczesnego wspomagania bądź dyrektorów jednostek, w których te zespoły funkcjonują.”

file:///C:/Users/user/Downloads/f-8311-2-ulotka_wspomaganie_rozwoju_dziecka_3%20(1).pdf

 

Urządzenia ekranowe a rozwój dziecka

Urządzenia ekranowe a rozwój dziecka

W czasach komputerów, komórek, tabletów, iPadów odpowiedzmy sobie na pytanie, ile czasu moje dziecko spędza przed sprzętem ekranowym? Następnie warto zastanowić się nad tym, że  małe dzieci mierzą miłość rodziców ilością czasu, jaki z nimi spędzają. Dzieci potrzebują kontaktu z rodzicami, ich uwagi, aby w ten sposób nauczyć się relacji społecznych i języka. Technologie cyfrowe mają swoje plusy, ale nadmierne korzystanie z nich wpływa na człowieka bardzo negatywnie, szczególnie na małego człowieka… Poniżej poruszę kilka interesujących kwestii związanych z tym tematem. Otóż:

  • Dzieciom do drugiego roku życia nie zaleca się kontaktu z urządzeniami ekranowymi.
  • Dzieci w wieku 3-6 lat a korzystanie z urządzeń ekranowych: wspólnie z dorosłym, bezpieczne i sprawdzone treści, adekwatne do wieku, jednorazowo nie dłużej niż 15-20 minut, brak dostępu do urządzeń mobilnych przed snem.
  • Intensywne korzystanie z mediów elektronicznych negatywnie wpływa na jakość snu, pamięć, umiejętność koncentracji, czytania ze zrozumieniem, czytelne pisanie, rozwój ruchowy i emocjonalno-społeczny.
  • Do ok. 2 r. ż. następuje szybki rozwój mózgu. Wyniki badań dr Jenny Radesky z Uniwersytetu w Bostonie potwierdzają, że nadmierna i niekontrolowana stymulacja mózgu dziecka sprzętami ekranowymi, opóźnia jego rozwój funkcji poznawczych, sprawność dłoni.
  • Dawanie dziecku sprzętu ekranowego jako narzędzia służącego do walki z nudą, poprawiającego nastrój, może prowadzić do utraty samokontroli, nieradzenia sobie z trudnymi emocjami.
  • Małe dziecko może mieć problemy z widzeniem przestrzennym. 1 r..ż.- gdy niemowlę jedzie w wózku, oko ciągle ćwiczy patrzenie do dali i bliży, sprzęty ekranowe mogą hamować rozwój wzroku.
  • Udostępnianie Tabletu/iPada/komórki jako nagrody lub zabieranie jako kary  sprawia, że podnosimy atrakcyjność i wzmacniamy przywiązanie do sprzętów.
  • Bodźce płynące z ekranów powodują zahamowanie naturalnego rozwoju lewej półkuli mózgu, odpowiedzialnej za tworzenie i odbieranie mowy.

Urządzenia ekranowe, nowoczesne technologie stanowią element naszego współczesnego życia, raczej nie możemy ich uniknąć. Dlatego warto wiedzieć, jak z nich rozsądnie korzystać, aby nasze dzieci rozwijały się zdrowo i szczęśliwie.

mgr Marta Lewczuk

 

Źródło:

http://dziecisawazne.pl/nadmierne-korzystanie-dzieci-urzadzen-cyfrowych-wplywa-rozwoj-fizyczny-mowe-emocje/?utm_source=facebook&utm_medium=fanpage_dsw&utm_campaign=urzadzenia-cyfrowe_artykul