„Mniam, mniam” krzyczą Dzieci po każdym naszym posiłku.

Małe Misie zapewniają Maluchom pełne wyżywienie wraz z napojami i deserami. Posiłki przygotowywane są we własnej, profesjonalnej kuchni, w warunkach i miejscu dopuszczonym przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

Dieta Małych Misiów składająca się ze śniadania, drugiego śniadania, dwudaniowego obiadu oraz podwieczorku jest przygotowywana specjalnie dla naszych Maluchów. Biorąc pod uwagę fakt, iż Dzieci w naszych żłobkach i przedszkolach są w okresie intensywnego rozwoju, dbamy o różnorodność dań, ich świeżość i właściwe przygotowanie. Od 1 września 2015 r., czyli z początkiem nowego roku szkolnego weszła w życie nowelizacja ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia. W naszej kuchni niewiele to zmienia. Nasze potrawy nigdy nie zawierały kostek rosołowych, sztucznych dodatków do żywności, gotowych mieszanek przypraw
typu fix. Wszystko jest wyrobem własnym. Na stałe w naszej kuchni zagościł naturalny miód pszczeli: lipowy oraz rzepakowy prosto z pasieki w Pieckach. Kompoty i herbaty słodzone są miodem. A do właściwości odżywczych, prozdrowotnych, leczniczych miodu nikogo nie trzeba przekonywać. Miód odznacza się również właściwościami przeciwzapalnymi, odnawiającymi i oczyszczającymi. U dzieci spożycie miodu wzmaga rozwój umysłowy i zwiększa odporność na choroby.

Jadłospis dostosowany jest do wieku dzieci. Podzielony jest na dietę niemowlęcą, poniemowlęcą i dietę dzieci starszych. Zapewniamy odpowiednio zbilansowane posiłki zawierające prawidłowe wartości odżywcze i energetyczne. A warzywa, owoce mamy z gospodarstwa ekologicznego naszej Cioci Doroty, jednej z właścicielek placówki. Już na początku maja zajadamy się pysznymi truskawkami ze szklarni.

Realizujemy wszystkie diety eliminacyjne – bezmleczne, bezjajeczne, bezglutenowe, uwzględniające alergie nawet na pojedyncze składniki.

Małe Misie dbają także o kulturę jedzenia, dlatego przy stole Dzieci uczone są zasad dobrego zachowania się i umiejętności posługiwania się sztućcami. Opiekunowie zachęcają Dzieci do kosztowania dań, nie zmuszają Dzieci do jedzenia, ale pomagają w spożywaniu posiłków.

ZASADY REALIZACJI ZALECEŃ WYNIKAJĄCYCH ZE SPECJALNYCH
POTRZEB EDUKACYJNYCH DZIECKA W OBSZARZE ŻYWIENIA


Żywienie dzieci ze specjalnymi potrzebami w Integracyjnym Przedszkolu Niepublicznym
Małe Misie wymaga indywidualnego podejścia, dostosowanego do ich stanu zdrowia,
zdolności sensorycznych i motorycznych oraz potrzeb żywieniowych.
Dokumenty przedszkola stanowiące o żywieniu dzieci ze specjalnymi potrzebami
posiadającymi orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego:

  • Statut przedszkola
  • Umowa z rodzicem
  • Zasady realizacji zaleceń wnikających ze specjalnych potrzeb edukacyjnych dziecka
    w obszarze żywienia
  • Projekt edukacyjno-terapeutyczny :
     Sensoplastyka
     Trening samodzielności-trening jedzenia
     Zajęcia logopedyczne
    Podczas pobytu w naszej placówce dzieci mają zapewnioną odpowiednią opiekę
    i bezpieczeństwo, edukacje i terapię, wyżywienie i odpoczynek. Rodzic dziecka przekazuje
    dyrektorowi przedszkola uznane przez niego za istotne dane o stanie zdrowia, stosowanej diecie
    i rozwoju psychofizycznym dziecka.
    Zgodnie z art. 108 pkt 4 UPO przedszkole w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia
    dzieciom możliwość korzystania z posiłków, z własnej kuchni, dostosowanej
    i zmodernizowanej w tym celu. Na tej podstawie rodzice mają obowiązek poinformować
    placówkę o specjalnej diecie dziecka/alergii pokarmowej.
    Jeżeli przedszkole zostało poinformowane o tym, to nie może podawać dziecku produktów,
    które mogą szkodzić jego zdrowiu, a nawet życiu, oznacza to, że powinno zastosować wobec
    dziecka dietę zgodną z zaleceniami. W szczególnych przypadkach, jeżeli placówka nie jest
    w stanie zapewnić dziecku odpowiedniej diety, to powinna umożliwić rodzicom/opiekunom
    dostarczanie własnych posiłków, a w zasadzie umożliwić rodzicom podawanie dziecku
    własnych posiłków. Zasady przekazywania i ewentualnego podawania własnych posiłków
    powinny być wypracowane w porozumieniu z rodzicami konkretnego dziecka.
    Wg wytycznych Sanepidu niedopuszczalne jest dostarczanie posiłków przez
    rodziców/opiekunów, gdyż to dyrektor przedszkola odpowiada za higieniczne warunki
    przygotowania posiłków zgodnie z zasadami prawidłowego żywienia.1️
    . Indywidualizacja diety
    Każde dziecko może mieć inne potrzeby wynikające z diagnozy, np.:
    🔹 Alergie i nietolerancje pokarmowe (np. dieta bezglutenowa, bezmleczna)
    🔹 Zaburzenia metaboliczne (np. fenyloketonuria, celiakia, mukowiscydoza )
    🔹 Wady genetyczne

🔹 Autyzm i nadwrażliwości sensoryczne (preferencje żywieniowe, selektywność pokarmowa)
🔹 Niepełnosprawność ruchowa (problemy z gryzieniem, żuciem, połykaniem)
2.Zbilansowane posiłki
Dieta:
✅ Bogata w składniki odżywcze – odpowiednia ilość białka, zdrowych tłuszczów, witamin
i minerałów
✅ Urozmaicona i atrakcyjna wizualnie – zachęca do jedzenia
✅ Dostosowana konsystencją – np. zmiksowana dla dzieci z dysfagią
3.Dostosowanie do problemów sensorycznych: zajęcia SI, sensoplastyka.
Nasze dzieci:
🔸 Unikają określonych tekstur (np. jedzenie papkowate, grudkowate)
🔸 Nie tolerują intensywnych zapachów i smaków
🔸 Mają trudności z nowymi pokarmami – warto stopniowo wprowadzać nowe smaki4️
.Wspomaganie samodzielności- trening jedzenia
W miarę możliwości należy:
🔹 Zachęcać do samodzielnego jedzenia
🔹 Stosować odpowiednie, specjalistyczne sztućce i naczynia
🔹 Ułatwiać spożywanie posiłków w odpowiednich warunkach (przestrzeń, atmosfera)5️
.Współpraca z rodzicami i specjalistami
Dietetyk, logopeda, terapeuta SI, pediatra – wspólne ustalanie zasad żywienia.
Regularne dostosowywanie diety do potrzeb dziecka.
Współpraca z rodzicami – wymiana informacji o preferencjach i reakcjach na jedzenie.
Dyrektor placówki zgodnie z ciążącym na nim obowiązkiem wynikającym z art. 1️5️5️ UPO
zapewnia dzieciom uczęszczającym do przedszkola odpowiednie wyżywienie, w tym diety.
Statut przedszkola zawiera stosowne zapisy o tym, że placówka zapewnia dzieciom
wyżywienie odpowiednie do ich stanu zdrowia, w tym alergie.
Przedszkole dba o indywidualne potrzeby dzieci, w tym o ich zdrowie. Regularnie je monitoruje i
dostosowuje do zmieniających się potrzeb dzieci.